sunnuntai 29. marraskuuta 2009

Tekijänoikeudet verkossa

Tekijänoikeudet puhuttaa eri tahoja jatkuvasti. Keskustelua on pitänyt yllä esimerkiksi Suomeenkin rantautunut piraattipuolue, jonka mielestä tekijänoikeuksia tulisi muuttaa radikaalisti. Ruotsin Piratpartiet sanoo sivuillaan, että tekijänoikeusjärjestelmän tehtävä on ollut löytää tasapaino julkaisijoiden ja kuluttajien etujen välillä. Heille tärkeää on se, että järjestelmä edistäisi kulttuurin luomista ja leviämistä. Piraattipuolueen mielestä tuo tasapaino on kadonnut. Heille internet on paras mahdollinen kirjasto, jossa pitäisi olla sallittua jakaa tietoa ja kulttuuria vapaasti. Tavallaan ajatus on kiva, mutta käytännössä se ei taida vain toimia. Kuka enää viitsii nähdä sitä vaivaa, että kokoaa tiedon johonkin teokseen tai vie kulttuuria eteenpäin, jos siitä ei enää edes makseta sitä pientä korvausta, jonka tekijänoikeudet takaavat.

Joiltain osin olen kuitenkin samaa mieltä tekijänoikeussysteemin toimimattomuudesta. Esimerkiksi Teoston tapa toimia ei ole aukoton, koska he maksavat radio- ja tv-kanavien soittolistojen mukaan. Silloin suuret artistit hyötyvät eniten. Tietenkin toimintatapa on tällainen resurssien takia, mutta jos systeemi ei toimi, onko sellaista silloin järkevä pitää yllä? Vai tarvitsisiko järjestelmää kehittää niin, että se todella toimisi.

Sanomalehtien maailmanjärjestön (WAN) puheenjohtaja ja Independent News & Media -konsernin toimitusjohtaja Gavin O’Reilly kirjoitti elokuussa 2009 Helsingin Sanomissa tekijänoikeuksista verkossa. Hän mainitsee kirjoituksessaan mm. ACAP-ohjelmat, jotka pystyvät automaattisesti tulkitsemaan sisältöjen tekijänoikeudet ja käyttöehdot. Ohjelman kehittäjien tavoitteena on, että hakukoneet alkaisivat käyttää ohjelmaa, ja sitä kautta tekijänoikeudet toteutuisivat myös verkossa paremmin. ACAP:n avulla tiedon kokoajat voisivat noudattaa oikeuksien omistajien toiveita. Sen avulla toteutuisi myös tekijänoikeuksien perusajatus, jonka mukaan omistaja saa päättää, miten muut saavat hyödyntää hänen luomaansa sisältöä. Kustantajien mielestä tekijänoikeuksien perusperiaatteita ei tarvitsisi muuttaa, vaan ne vain pitäisi saada toimimaan verkossa.

Keskustelu varmastikin jatkuu vielä pitkään Piraattipuolueen vastustaessa DRM-tekniikoita eli digitaalista käyttöoikeuksien hallintaa ja kustantajien yrittäessä saada DRM-tekniikoita, kuten ACAP-ohjelmaa laaja-alaisempaan käyttöön. Ongelmana tekijänoikeuksien toteutumisessa verkossa on se, että toimintatapojen muuttuminen ja tekniikoiden kehittyminen vie aikaa. Suuri tekijä on tietenkin myös asenteet, joiden muutos varmaankin vie sen pisimmän ajan, kuten monissa muissakin asioissa.

4 kommenttia:

  1. i Teoston tapa toimia ei ole aukoton, koska he maksavat radio- ja tv-kanavien soittolistojen mukaan. Silloin suuret artistit hyötyvät eniten

    Tämä mielestäni on yksi suurista epäkohdista. Monet bändit jäävät marginaalisiksi juuri suurten yhtiöiden hallitessa. Kun musiikki on vapaasti saatavilla netissä, pienemmätkin artistit saavat kuulijakuntaa.

    VastaaPoista
  2. Aihe on herättänyt paljon keskustelua myös blogimaailmassa, ja oli mukava lukea aiheesta selkeää tekstiä, jossa tarjoat myös parannusehdotuksia nykyiseen järjestelmään.

    Blogiteksti oli kokonaisuudessaan mainio. Ainoa mitä jäin kaipaamaan, oli ehkä sinun omat mietteesi. Kuvakin olis kiva, mutta ehkä niitä ei joka paikkaan sittenkään tarvitse tunkea.

    VastaaPoista
  3. Kiitos kommenteistä Liisa. Mietin vielä saisinko mukaan enemmän omia mietteitä. Helposti vain postaus kasvaa hurjan pitkäksi, siksi jätin ne omat mielipiteet ensimmäisessä versiossa aika vähälle.

    VastaaPoista
  4. Mielestäni teksti toimii hyvin tällaisenaan. Linkkejä on sopivasti ja kokonaisuus on selkeä.

    VastaaPoista