Luin juuri uusimman Satakunnan kansan Virta-liitteen. Sivulla kolme oli juttu blogin kaupallistamisesta. Artikkeli herätti kiinnostavia kysymyksiä ja aloin miettiä, minkälaisia blogeja yleensä kaupallistetaan ja mitä hyötyä bloggauksesta voi saada, siis hyvän mielen lisäksi. Entä miten näitä blogin hyödyntämiskeinoja voi soveltaa historiablogeihin? Virran jutussa haastattelussa on Tarkkamarkka-blogilla itseään elättävä hämeenlinnalainen Markus Ossi, joka antaa kirjoituksissaan lukijoilleen säästövinkkejä. Ossin mukaan pienten lisätulojen hankkiminen tekstimainoksilla on helppoa. Tällainen onnistuu esimerkiksi Googlen Adsense –tekstimainoksilla, joista voi saada kuukaudessa tuloja noin 5-50 euroa. Rikastumaan mainoksilla ei siis helposti pääse ja kohtalaiset tulot vaativat jo enemmän työtä. Ossilla kaupallistaminen on sujunut hyvin, muttei hänkään tienaa päätoimisella blogillaan silti kuin puolet siitä kuin palkkatöissä ollessaan ansaitsi.
Mainokset siis ovat eräs avain tuloihin. Kun tutustuu AdSense-ohjelmaan, voi huomata että mainosten lisäämisessä on omat vaikeutensa. AdSenseen vaikuttaa liittyvän suuri määrä ohjelmasääntöjä, jotka mahdollisesti saattavat hankaloittaa bloggaamista. Myös Tradedoubler tarjoaa ansaitsemiskeinoja web-sivuille. Hyviä esimerkkejä kaupallistetuista blogeista ovat lukuisat muotiblogit, joiden imagoon mainokset sopivatkin.
Esittelen tässä muutaman suositun sivuston, joihin törmäsin pohtiessani blogeista saatavaa hyötyä. Eräs erittäin suosittu muotiblogi vaikuttaa olevan MouMou mouruaa, jolla on 758 lukijaa ja reunapalkki täynnä mainoksia. Toisenlainen menestystarina on outoihin ilmiöihin keskittyvä Paranormaaliblogi, joka aloitti pienestä, mutta eteni mainostajien hankkimisesta jopa oman shopin perustamiseen. Blogin pitäjä kirjoittaa aloittaneensa blogin vuonna 2007 huomattuaan, ettei vastaavaa suomenkielistä blogia ollut lainkaan olemassa.
Hyvä ja omaperäinen idea on siis suosion salaisuus. Mainokset ja historiablogi eivät silti mielestäni sovi välttämättä yhteen, sillä humanististen tieteiden perinteeseen kaupallisuus ja mainosvalta eivät yleensä ole kuuluneet. Mainokset saattavat jopa rajoittaa blogikirjoituksia, sillä oletettavasti niiden täytyisi sopia mainostajien imagoon.
Kuitenkin toinen Markus Ossin esilletuoma blogihyöty on käyttökelpoinen myös historioitsijalle. Ossi kertoo, että ”bloggaamalla voi yrittää saada itselleen johtavan asiantuntijan aseman.” Tämä voisi olla hyvä syy juuri tietynlaisen historiablogin pitämiseen. Historioitsija voi blogin kautta kaupitella asiantuntemustaan ja liittää blogin jopa osaksi sähköistä curriculum vitaeaan. Saattaisin jopa kuvitella, että tutkija voisi saada vaikkapa luentopyyntöjä keskittymällä tiettyyn tutkimustaan tukevaan osa-alueeseen blogissaan. Blogia suunnitellessa kannattaa miettiä tarkkaan, minkälaiselle historiablogille olisi vielä tilaa ja kysyntää, unohtamatta tietysti omia kiinnostuksenkohteitaan. Agricola-historiafoorumilla voi tutustua historiablogeihin.
Tärkeintä blogin pitäjälle on tietysti yleisön huomion herättäminen. Blogin tunnettavuutta voi lisätä muun muassa ilmoittamalla sen Blogilista -palveluun, jonne kerätään suomalaisten pitämiä tai suomalaisia asioita käsitteleviä blogeja.
Lähteet ja lisätietoa:
Blogilista
Bloggaaja
Satakunnan Kansa,Virta Nro 47, 20.11.-26.11.2009. Satakunnan Kansan viikkoliite, SK-Print 2009.
Mainokset siis ovat eräs avain tuloihin. Kun tutustuu AdSense-ohjelmaan, voi huomata että mainosten lisäämisessä on omat vaikeutensa. AdSenseen vaikuttaa liittyvän suuri määrä ohjelmasääntöjä, jotka mahdollisesti saattavat hankaloittaa bloggaamista. Myös Tradedoubler tarjoaa ansaitsemiskeinoja web-sivuille. Hyviä esimerkkejä kaupallistetuista blogeista ovat lukuisat muotiblogit, joiden imagoon mainokset sopivatkin.
Esittelen tässä muutaman suositun sivuston, joihin törmäsin pohtiessani blogeista saatavaa hyötyä. Eräs erittäin suosittu muotiblogi vaikuttaa olevan MouMou mouruaa, jolla on 758 lukijaa ja reunapalkki täynnä mainoksia. Toisenlainen menestystarina on outoihin ilmiöihin keskittyvä Paranormaaliblogi, joka aloitti pienestä, mutta eteni mainostajien hankkimisesta jopa oman shopin perustamiseen. Blogin pitäjä kirjoittaa aloittaneensa blogin vuonna 2007 huomattuaan, ettei vastaavaa suomenkielistä blogia ollut lainkaan olemassa.
Hyvä ja omaperäinen idea on siis suosion salaisuus. Mainokset ja historiablogi eivät silti mielestäni sovi välttämättä yhteen, sillä humanististen tieteiden perinteeseen kaupallisuus ja mainosvalta eivät yleensä ole kuuluneet. Mainokset saattavat jopa rajoittaa blogikirjoituksia, sillä oletettavasti niiden täytyisi sopia mainostajien imagoon.
Kuitenkin toinen Markus Ossin esilletuoma blogihyöty on käyttökelpoinen myös historioitsijalle. Ossi kertoo, että ”bloggaamalla voi yrittää saada itselleen johtavan asiantuntijan aseman.” Tämä voisi olla hyvä syy juuri tietynlaisen historiablogin pitämiseen. Historioitsija voi blogin kautta kaupitella asiantuntemustaan ja liittää blogin jopa osaksi sähköistä curriculum vitaeaan. Saattaisin jopa kuvitella, että tutkija voisi saada vaikkapa luentopyyntöjä keskittymällä tiettyyn tutkimustaan tukevaan osa-alueeseen blogissaan. Blogia suunnitellessa kannattaa miettiä tarkkaan, minkälaiselle historiablogille olisi vielä tilaa ja kysyntää, unohtamatta tietysti omia kiinnostuksenkohteitaan. Agricola-historiafoorumilla voi tutustua historiablogeihin.
Tärkeintä blogin pitäjälle on tietysti yleisön huomion herättäminen. Blogin tunnettavuutta voi lisätä muun muassa ilmoittamalla sen Blogilista -palveluun, jonne kerätään suomalaisten pitämiä tai suomalaisia asioita käsitteleviä blogeja.
Lähteet ja lisätietoa:
Blogilista
Bloggaaja
Satakunnan Kansa,Virta Nro 47, 20.11.-26.11.2009. Satakunnan Kansan viikkoliite, SK-Print 2009.
Tämäpä oli mielenkiintoista ja minulle ainakin ihan uutta asiaa, kiitos. Olenkin usein miettinyt, että mitä nämä lukemattomat blogit oikein antavat pitäjälleen tai lukijalleenkaan. Tuo cv:hen liittäminen pitänee pitää mielessä, josko bloginpitäjäksi joskus ryhdyn.
VastaaPoistaMinua ei ainakaan häiritse kauheasti, jos blogien reunoille ilmestyy bannereita tms. Tietenkin, jos se pysyy kohtuuden rajoissa. Itse seurasin, kun Olivia-lehti osti Stellan muotibogin Paras aika vuodesta. Mielestäni oli kiinnostavaa, kuinka henkilökohtaisesti ihmiset suhtautuivat siihen. Monet vakuuttelivat, miten heidän mielestään Olivia oli oikea ratkaisu, mikä tahansa muu lehti olisi ollut huono vaihtoehto. Vakuuttelun määrä jotenkin kertoi siitä, että kaupallistaminen oli kyseenalaista blogin kohdalla.
VastaaPoistaMinulle ei ole väliä, miltä sivulta luen blogia, jos sisältö edelleen on laadukasta ja riippumatonta. Se kai blogien idea onkin, että kirjoittaja saa kirjoittaa juuri niistä aiheista kun haluaa. Jos mainostajat eivät pyri vaikuttamaan siihen, on kai vain positiivista, jos kirjoittaja voi hieman hyötyä blogistaan. Meneehän hyvän blogin pitämiseen kuitenkin paljon aikaa.
Sitä en tosin osaa sanoa, miten mainokset ja historiablogi sopii yhteen. Ainakin tärkeää olisi, että mainokset eivät olisi ristiriidassa muun sisällön kanssa. Jonkuntyyppiset mainokset voivat tietenkin olla myös hyödyllisiä lukijoille. Kai tärkeintä on pysyä aina tyylilleen ja periaatteilleen uskollinen. Jokainen kai saa omalla blogillaan tehdä mitä haluaa.
Mietin juuri mitä historia-blogi mainostaisi. Museoita, yliopistoa? Sukututkimuksen tekoon on erilaisia ohjelmia, joten sukututkimusblogi varmastikin mainostaisi sellaisia. Historiablogit varmastikin mainostavat eniten kirjoittajaa itseään
VastaaPoistaHeh, historiablogit ja mainostus tosiaan eivät ensiajattelulta tunnu sopivan yhteen, mutta voisihan historiablogi tosiaan mainostaa vaikka museoita tai yliopistoa, kuten Seregi ylempänä totesi. Historiablogeissa tulee esiin varmasti myös erilaisia julkaisuja, kirjoja, elokuvia ja kulttuuritapahtumia. Miksei niitä toisaalta voisi mainostaakin?
VastaaPoistaKuitenkin minusta blogit toimivat eniten kirjoittajan itsensä mainostajana. Liika kaupallisuus haittaa minusta lukemista, ja onhan blogien piilomainonta noussut ongelmaksi muissa maissa ja on keskustelun aiheena täällä Suomessakin.
Blogilastusi oli mainio kokonaisuus ja minusta siitä näkee, että kirjoitat blogia. Tosi hyvä siis, tykkäsin erityisesti itse ottamastasi kuvasta.
Moni blogihan mainostaa asioita jo itse sisältöosassaan. Kyllähän historiablogien lastun aiheeksi sopii esimerkiksi joku uusi historiateos tai näyttely. Onhan sekin tavallaan mainostamista. Missä siis menee sopivan mainostamisen ja kaupallisuuden raja?
VastaaPoistaNiin, toki jokin historia-aiheinen kirja tai näyttely/museo sopivat hyvinkin historiablogin mainoksiksi. Mutta esim. Googlen mainokset voivat olla hyvinkin monenlaisia, vaikka niissä onkin kai jonkinlainen suodatin (sen mukaan mitä sivusto käsittelee). Jokin välkkyvä pokerisivuston mainos esim. voisi olla vähän liikaa historiasivulle. :) En tosin ole itse käyttänyt noita mainosohjelmia, kuten Adsensea, joten puhun vain oletusteni mukaan.
VastaaPoistaHyviä pointteja. Mielestäni tällainen eri "aihepiirien" yhdisteleminen on blogiympäristön vahvuuksista suurimpia.
VastaaPoistaBlogimainostamisen etu on mielestä se, että useiden eri julkaisijoiden tapana on määritellä tarkasti mainostapa ja mainoksen luonne, eli esimerkiksi sivuelementtien seassa on tietty erikseen rajattu osio mainoksille. Mainitsemasi Moumou-blogin mainostaminen ei varmaankaan tunnu erityisen häiritseväksi bloginpitäjälle, koska hän voi siirtää mainospalkin sivupalkkiinsa esittelynsä, twitter-syötteensä jne. itseensä ja sivun käyttöön liittyvien funktioiden jälkeen. Silti, jos blogia lukee pidemmän aikaa, mainokset osuvat kyllä ennemmin tai myöhemmin. Looginen ratkaisu, koska heti silmääniskevät mainokset eivät palvele blogia silloin, kun lukija yhdistää kaupallisuuden niihin.
Mitä Seregi kommentoikin, mainosten kohdentaminen on tietysti historiablogin kanssa vähän vaikeaa. Mutta faktahan on se, että niin kauan kuin on lukijoita, löytyy myös mainostajia. Asiaansa erikoistunut liike löytää varmasti sopivan mainostusmedian jos vain mainosohjelman koordinoijat (tai tekijä itse) osaa suunnata katseensa oikein. Jos ei muuten, niin historiablogiin näen helposti suuren kirjakauppaketjun mainoksen, jos en muuta. Ja onhan niitä vaikka mistä valita, jos hetken pohtii.. kustantamoja, NGO-toimintaa blogiaiheiseen liittyen, pieniä yrityksiä joiden mainoskampanjat ovat rajattuja (tai vielä olemattomia!)
Toinen asia on se, voiko mainostuksen sulattaa blogissaan. Mielestäni on hyvä aina muistaa, että jos blogin kirjoittaja saa työstään mitä tahansa ansiota, edistää se hänen kirjoitustensa laatua jollain tavalla. Muotiblogimaailmasta mieleeni tulee Pupulandia taas, koska olen huomannut kuinka paljon jo pelkkä kaupallisuuden olemassaolo päästää hänet kirjoittamaan eri firmojen tilaisuuksista reportaaseja ja kokeilemaan uusia tuotteita, usein vieläpä ilman vastuusuhdetta, koska työsuhdetta ei synny. Mikä olisikaan historian tutkijalle miellyttävämpää kuin saada esimerkiksi työsuhde-etuna kustantajalta kirjapino arvosteltavaksi, jos kustantaja näkee hänet alan eksperttinä ja mahdollisen kirjamaininnan positiivisena julkisuutena. Tietysti kaiken tämän pitää tapahtua kriittisesti, ettei anna "pirulle" koko kättä ja huomaa yhtäkkiä ylläpitävänsä mainosportaalia.
Tässä Pupulandian Jennin mainio postaus aiheesta. Omalta osaltaan blogin mainosvoiman tiedostaminen onkin bloggaajan omalta ja hänen lukijakuntansa osalta paras teko: http://pupulandia.blogspot.com/2008/11/hyv-paha-mainostaja.html
Mielenkiintoista keskustelua! Johanna toikin hyvän pointin esille - mikä nyt sitten onkaan varsinaista mainostamista? Blogimaailman ja kaupallisuuden suhde on vaikea siinä, että piilomainonta nyt on laissakin kielletty, kun taas avoin mainonta usein ärsyttää lukijoita. Luen itse paljon muotiblogeja, joten sitä kautta aihe on tuttu. Esim. Tatun mainitsemassa Pupulandiassa mainonta ja kaupallisuus tuovat blogiin ennemminkin positiivisia asioita, kun kirjoittaja itsekin pohtii paljon mainostamista ja kaupallistamista. Itselläni taas tekstissä mainitun MouMoun blogin kaupallisuus ylittää jo ärsytyskynnyksen, mutta se nyt saattaa johtua jo enemmän kirjoittajasta ja hänen tyylistään. Ehkä minulle on MouMoun kohdalla mielikuva siitä että hän on - Tatun sanoja lainatakseni - antanut pirulle koko kätensä.
VastaaPoistaHistoriablogeissakin on jo sisältönsä puolesta mainontaa ja jotkut, kuten nyt taas Tatun mainitsemat yhteistyösopimukset kirjakustantamoiden kanssa hyödyttäisivät varmasti molempia osapuolia.
Mitä mieltä itse bloginpitäjät, Tatu ja Ringa ja Mari(?) ovat: ottaisitteko itse blogiinne mainoksia? Jos, niin millaisia?
Kyllä historiablogiinkin tietynlaiset mainokset sopivat, mutta tosiaan tietyissä rajoissa. Itse voisin kuvitella ottavani blogiini esim. museoiden mainoksia, taiteilijatarvikemainoksia ja kirjamainoksia.
VastaaPoista